Saturday, December 5, 2015

Mak

Assalamualaikum...
Start from now onwards...izinkan saya bercerita seolah-olah anda tak kenal saya reality but just kenal melalui cerita-cerita saya..boleh tak?
I really want to write about my mum. Allahuakbar. Betapa mulianya hati emak. Mak masih tetap berusaha untuk hepikan anaknya walau terkadang hatinya terluka.
Malam ni, seperti malam sebelum ni, dah tersedia tempat tidur untuk aku. Padahal aku boleh je nak manage sendiri hal simple macam ni. Kadang-kadang bila nak berjalan jauh, mak yang kelam kabut pilihkan baju untuk aku bawak,carikan tuala,kain batik...padahal aku boleh je buat sendiri semua tu...
No wonder akak aku selalu cakap.."dik, macamana lah ko nak kawen, baju pon suruh mak yang carikan."... padahal aku tak pernah langsung suruh mak buat semua tu...tapi mungkin mak rindu nak buat semua tu tapi anak-anaknya semua dah besar... Dah ada family sendiri.
Hati seorang ibu...Walau dah besar mana pon, dia always anggap anak dia as anak kecil yang hopeless yang segalanya perlukan perhatian mak...
Since aku sakit teruk,pergi berubat sana sini...mak lah yang always ada beside...mak yang menangis masa tengok aku dirawat...kadang-kadang aku termengeluh jugak dengan ujian sakit ni tapi mak malas nak layan keluhan aku...haha... thanks mak, kalau mak layankan, mungkin keadaan anak mak lebih melarat... kena lawan-lawan-lawan..cuma kadang2 je tak terlawan n rasa down sesangat...just like our emaan..kadang tinggi kadang rendah...kadang pasang...kadang surut...
Mak selalu berikan yang terbaik. Mak memang selalu buat magic. Lebih-lebih lagi masa zaman belajar dulu. Ada yuran yang tertunggak...Aku dah separa givap...rasa macam nak quit sebab rasa terlalu menyusahkan orang. But then, mak buat magic...hulur duit cash buat bayar yuran.Bukan puluh mahupun ratus tapi ribu ringgit.Padahal mak cuma surirumah. Bab menyimpan ni, aku memang kena belajar daripada mak...
Tapi, mak cakap aku ni budak bertuah sebab apa yang aku nak,semuanya dapat dan mak kata
selalunya rezeki datang tanpa disangka-sangka....Allah punya kuasa.
Dari dulu sampai sekarang, aku tak pernah lagi berikan mak kemewahan. Huhu... Duit pon kadang bagi kadang tak. Mostly yang aku mampu bagi ialah perhatian,masa,makanan n tenaga... jauh di lubuk hati, teringin nak bawak mak g melancong..g umrah...g dating berdua dengan mak...tapi...aku sendiri pon ibarat hidup segan,mati tak mahu....
Apa-apa pun in sya allah pasti ada jalannya. Allah dah peruntukkan bahagian masing-masing cuma aku je belum nampak/samar-samar bahagiaan aku kat mana... keep on going... move on...
#Allah number one