Friday, January 21, 2011

Cermin KePEREMPUANan

Assalamualaikum
Tadi aku pergi pantry.... Aku terbaca notis/amaran/ugutan....Di akhir tulisan yang panjang-panjang tuh, ada mesej yang bertaip: Kebersihan mencerminkan kePEREMPUANan anda....

Aku terasa la...sikit je...Walaupon aku tak buat kerja-kerja kotor yang tertera kat notis tuh.... Perempuan (anak dara)... Banyak sangat pantang larangnya...Sebab tuh orang selalu kata, perempuan nih banyak songeh... Tapi, aku nih bukan amik kisah sangat pasal pantang-pantang nih....Aci redah je......

1. Perempuan tak boleh duduk dekat bendul pintu..
Perghh,bagi aku, kat bendul tuh la port paling best.... Duduk sambil tengok pemandangan luar rumah...Kakak-kakak aku pon suka duduk kat situ. Tapi orang tua-tua kata, kalau duduk kat bendul pintu, nanti lambat dipinang orang.haha....OK FINE! Sampai sekarang takde orang datang meminang....Tapi, akak-akak aku semuanya dah selamat jadi isteri orang diawal umur 20-an....

Hakikatnya, tak manis duduk bersidai depan rumah & mengganggu orang nak lalu-lalang keluar-masuk ke rumah.

2. Perempuan tak boleh makan bontot ayam...
Erk,yang nih aku tak pasti samada larangan untuk perempuan sahaja atapun larangan untuk laki-perempuan. Mak aku kata, kalau makan bontot ayam banyak-banyak, nanti mulut becok-cakap tak henti-henti. Haha, aku pernah buat experiment... Memandangkan aku nih senyap - tak cakap banyak,maka aku pon mengamalkan tabiat makan bontot ayam goreng...haha,sedap kowt... Hasilnya, sekarang nih perbendaharaan kata aku semakin banyak & semakin lancar mengusik orang......haha....padahal bukan sebab bontot ayam tuh... sebab diri sendiri yang nak berubah jadi MESRA ALAM sekitar.

Hakikatnya, bontot ayam tuh tak elok dimakan sedap banyak lemak...Tinggi kadar kolesterol.Tapi,lemak kat bontot tuh sesuai dioles-oleskan ke kening supaya kening kelihatan hitam dan lebat....

3. Perempuan tak boleh ketawa kuat-kuat...
Hah!Aku selalu kena tegur dengan bapak aku sebab aku suka sangat gelak-gelak masa sembang dengan kawan kat telefon....Mungkin sebab telinga tertutup sebelah, so aku tak sedar yang aku tergelak kuat-kuat.... Sebagai langkah keselamatan, aku akan gelak sambil tutup mulut guna tangan. Sopan kan? haha...Tapi,kadang-kadang terbabas gak gelak kuat-kuat.

Hakikatnya, perempuan nih tak manis berkelakuan macam tuh (gelak kuat-kuat) macam JANTAN.... Lagipun, kalau selalu sangat gelak terbahak-bahak boleh menjadi asbab matinya jiwa. Jiwa mati..Nanti susah ilmu nak masuk....


Cukuplah tiga point nih yang aku hurai berdasarkan pengalaman aku sebagai perempuan. Hari-hari aku belajar untuk jadi perempuan yang sejuk dipandang mata. Hahaha... Maksud aku, dipandangan mata mak & bapak aku.... Kalau diorang tegur kesalahan/kesilapan aku, aku hargai sangat-sangat. Dulu-dulu je aku selalu memberontak...Maklumlah,Dulu JIWA REMPIT.... Sekarang JIWA ANGGUN... haha...Poyos! 

Kesimpulannya, setiap pantang larang tuh tercipta bukan sebab nak menakut-nakutkan kita sebaliknya untuk menjadikan kita insan yang lebih baik....Fikirkan logiknya....


Bukan Rombongan Meminang