Friday, August 27, 2010

Maafkan Samad,Mak...

Assalamualaikum

Hari ini hari Jumaat...Lagi 2 kali Jumaat,kita bakal berHari Raya. Sudah 2 kali Syawal saya menangis teresak-esak di pagi Syawal. Tatkala mencium tangan Mummy & Daddy. Banyak sungguh salah silap. Namun, tahun lepas saya berjaya mengekang air mata daripada terus mengalir deras. Bak kata pepatah Afrika: Binalah benteng dengan simen agar kukuh biarpun ditendang air bah. Sekali air bah,sekali pantai berubah.

Tahun ini, saya sudah menanamkan azam untuk beraya dengan ceria dan gembira. Ustaz pernah kata, Hari Raya sepatutnya disambut dengan suasana ceria meraikan hari kemenangan kita setelah sebulan berpuasa..bukan disambut dalam suasana penuh kesedihan & sendu.Tangisan sedih tak sama dengan tangisan terharu kan? Contoh situasi:

Situasi 1:
Huwaaaaaaaaa,Meon tinggalkan aku...Meon curang!!! Sampai hati kau Meon....Apa salahku? Apa dosaku?? Sanggup kau tinggalkan aku demi Peah Tanah Seberang..Aku benci kau Meon...Aku sumpah kau jadik Dinasour....

Situasi 2:
Mak, saya lulus!!Saya lulus!! Saya dah lulus baca qunut panjang....Saya dah boleh kawen Mak...Yeeeahhh...

Situasi 3:
Daddy, maafkan salah silap anakanda...Anakanda dah banyak menyusahkan Daddy...Anakanda sayang Daddy..sob..sob..sob..

Situasi 4:
Uwaaaa,sakit Mak.Sakit!!!Sakit!!Jangan pukul lagi...Samad janji takkan pukul kucing dengan bendera Malaysia lagi...

Anda pernah mengalami situasi di atas? Situasi yang manakah yang pernah anda alami? Wee, Cik Jari selalu alami situasi 4....Zaman kecik-kecik tak pakai kasut bila kuar umah, pijak rumput,pijak semut,kaki hitam,ups...terpijak tinja ayam.....


Bukan Samad




Sekian,
Alhamdulillah,
test sudah berjaya dijawab & telah berakhir Mid-term test.
Tapi,ada lagi 2 assignment wajib jawab & wajib submit sebelum cuti raya.
Uwaaaaaaaaa.......ta best!!!