Monday, August 23, 2010

Erk...Maaf, saya tak reti memasak.

Assalamualaikum
Erk..arinih masih busy. Tapi masih sempat membaca artikel-artikel best di laman web iLuvIslam sekali gus mencari artikel yang bersesuaian untuk dikupas sekali gus melaksanakan assignment 10 muka surat.

Okay,semasa membaca-baca tadi, Cik Jari terjumpa tajuk : Salahkah wanita tak tahu memasak? Erk, sebagai anak perempuan yang berasal dari kampung yang moden, kebolehan memasak adalah satu kemestian walaupun hanya pandai memasak megi. Hehe... 

Semenjak usia telah memasuki alam dewasa, kawan-kawan yang berbeza jantina semakin rajin bertanyakan soalan Cepu Intan Mas : Ko reti masak tak??? Maka, dengan lajunya soalan tersebut dijawab: Of Course la reti.  ((masak air guna heater, masak nasi guna rice-cooker, masak megi dalam tupperware, etc.)) Hehe...
Atau kadang-kadang sengaja menjawab soalan tersebut dengan nada sinis: erm, sorilah. Setakat nih, ta penah lagi masak-memasak nih. Salunya orang gaji je yang buat keje remeh-temeh tuh....lagipon takmo masak, nanti tangan bau bawang,bau belacan..huh ((sejak bila lak wujudnya orang gaji kat umah???))

Kesimpulannya: Belajarlah memasak untuk kesejahteraan sejagat.Memasak itu seni...hehe, seni campak mencampak, potong memotong, siang menyiang, akhirnya menghasilkan hidangan yang sesuai dimakan untuk seisi keluarga..haaa,kan canteq tuh!!

Stop membebel, mari kita baca artikel best nih:

Kalau perempuan tidak boleh memasak, dikutuk dan disuruh belajar. Kalau lelaki tak boleh jadi imam kita kata okay saja. Jangan diperbesarkan nanti mereka terasa hati. "Apalah perempuan, tak pandai masak siapa nak kahwin dengan awak!" Begitulah kata rakan sejawat lelaki pada seorang anak dara, juga rakan sejawat kami. Maka jawaplah si gadis ayu itu yang dia tidak sempat belajar memasak sebab dari kecil tidak digalakkan keluarga sebaliknya di suruh menumpukan perhatian pada pelajaran saja. Setelah tinggal di asrama, peluang pulang ke rumah terhad dan tidak sempat turun ke dapur membantu ibunya.

''Habis sekarang kenapa tidak belajar?" Tanya sang lelaki lagi dengan penuh semangat. ''Sedang belajarlah ni tetapi selain sibuk dengan kerjaya saya juga sibuk belajar agama, jadi belajar memasak tetap tidak diutamakan!" Begitu jawab si gadis yang membuatkan lelaki tadi menggeleng-geleng kepala. Baginya tidak sempurna seorang wanita jika tidak tahu memasak

Wanita sepatutnya buat begitu juga.
Syarat utama menjadi suami mesti boleh menjadi imam. Walau ada yang kata, jika itu syaratnya bermakna makin ramai wanita yang hidup bujang seumur hidup. Lelaki meletakkan kebolehan wanita di dapur sebagai perkara utama dan ungkapan hendak memikat suami, perlu pikat seleranya sering diguna pakai. Tidak kiralah jika wanita itu berpelajaran atau berjawatan tinggi dan penyumbang utama kewangan dalam rumahtangganya. Sekarang bukan asing lagi gaji isteri lebih tinggi daripada suami. Namun kedudukan suami sebagai raja tidak pernah dilupa walau dia tidak mengambil inisiatif mempelajari ilmu menjadi imam. Ilmu bermain video game di komputer mereka rasa lebih perlu. Kalau tidak tahu memasak disuruh belajar dan sesudah belajar perlu handal. Jika handal bukan setakat masak untuk keluarga sendiri, kalau boleh perlu boleh memasak untuk tiga pasukan bola. Begitulah standard yang telah ditetapkan.

Bolehkah kita meletakkan undang-undang itu kepada lelaki juga? Kalau tidak pandai jadi imam, belajarlah. Mula-mula jadi imam kepada keluarga sendiri, sudah terror boleh mengimam satu taman perumahan juga. "Sibuk suruh kita handal memasak, mereka tu bolehkah jadi imam?" Dengus teman wanita yang lain. Betul juga. Berapa kerat lelaki yang menjadikan sembahyang jemaah di rumah bersama anak isteri sebagai agenda utama, selain keperluan memenuhi pelbagai seleranya? Maka bertanyalah wanita kini kepada beberapa lelaki tentang kebolehan yang satu ini. Ternyata ramai yang menjawab tidak confident menjadi imam sebab takut bacaan al-Fatihah tidak sempurna, salah tajwid atau pun dia merasakan isterinya lebih handal. Ada yang kata lebih elok dia dan isteri sembahyang sendiri-sendiri. Ada juga menjawab, rasa kelakar pula apabila dirinya yang rugged menjadi imam




Isu ini sepatutnya kita beratkan sepertimana masyarakat memberatkan wanita perlu pandai memasak jika mahu bersuami. Lelaki juga harus boleh menjadi imam supaya kewibawaan mereka sebagai ketua keluarga tidak goyah atau menjadi mangsa 'queen control'. Kalau tidak pandai, belajarlah sekarang. Jika wanita disuruh belajar, apa salahnya lelaki!

Taken from iluvislam.