Sunday, June 27, 2010

Budi Bahasa Budaya Kita

Assalamualaikum
Selamat berhujung minggu. Yeah, hari ini sangat lonely sebab Mak takde kat rumah. Then, i've to take over kerja-kerja my mum ((dengan tahap kerajinan yang ala kadar..hehe)). Petang lak bertambah bosan sebabnya terpaksa marah-marah & buat jelingan maut & kuatkan suara kat sorang adik yang cukup kurang kerajinan untuk membuat kerja sekolah.((Mak da bagi green light untuk marah si adik))

Petang yang suram ((mendung)), saya menjelajah ke FB si abang & si adik saya. Then, saya terjumpa gambar-gambar yang mampu membuatkan saya tersenyum....hehe..siyesly,senyum ikhlas plus sengih-sengih.Meh kita tengok.

hihi
gigi die da kene curik dek tikus.

alalala
comeynye die pakai tudung.
laptop pon comey gak.

Okay, mood dah okay. Dah boleh menaip panjang - panjang ((sambil dengar lagu Wali Band- Puaskah)). Topik kali ini adalah berkaitan perkataan Urban yang seringkali diungkapkan oleh muda-mudi masa kini termasuklah kanak-kanak yang baru nak Up.Alkisahnya, malam tadi saat bersenda-mesra-ceria-ketawa, saya tersebut perkataan 'siut'.Ye, saya memang tak tahu the right meaning of dat word but terikut-ikut dengan laras bahasa yang digunakan oleh kawan-kawan. Then, one of my adik said : "Acik cakap sial"... I replied : "bile masa??" He said: "Siut tuh maksudnya sial"...

Erk, i said "Sorry"...By the way, beberapa tahun yang lalu, saya & Akiey ((my Bro)) pernah berperang mulut & kitorang telah ubah suai perkataan "gatal" kepada "gat*l"....My Dad terdengar kitorang sebut perkataan tuh, then he warned us supaya jangan sebut perkataan tuh. Tapi, disebabkan kitorang nih spesies degil ((saya lebih degil)), maka kami berterusan sebut perkataan yang kami dah modify tuh. Suatu hari, saat kami saling kata-mengata sambil menggunakan perkataan tersebut, si ayah tetibe berang. Beliau memberikan jelingan yang sungguh menggerunkan. Lantas, memarahi kami berdua sambil menerangkan maksud perkataan yang kami modify....hahahahahaha, (((gelak kuat-kuat kat Akiey...Akiey lak senyap je)))...agak-agaknye,kenapa Akiey senyap???

Korang nak taw ke maksudnya?? tak payah la ek...Belog nih bukan belog lucah tapi cerita nih sesuai dengan topik hari ini...hahahaha ((menaip sambil sengih memanjang))...

Kesimpulannya: Jangan memandai mengubahsuai perkataan dan amalkanlah BUDI BAHASA BUDAYA KITA...senyumm...Sekian