Tuesday, November 10, 2009

Fragile : Handle With Care

Salam Semuanya...
Terima kasih sudi berkunjung-sudi jenguk-sudi baca-
Arinih Miss N nak cite sal Budak-budak-kanak-kanak-children-
They are Fragile : Handle With Care

Mereka ni banyak karenah kan?
banyak energi.
panjang akal.
Muke innocent-comey-cute-cumill
BuT

Camne nak MENANGANI mereka?

Kanak-kanak yang degil:
Jangan tengking2/marah mereka.
Lau nak suruh mereka wat sumthing,mulekan ngan AYAT PUJIAN@Ayat Power.
contoh:
Arinih Acik nak wat Murtabak Megi, Ifan suke kan?
Jom tolong acik kat dapur..(",)

Kanak-kanak yang manja:
Gunakan ayat yang tegas tapi dalam nada yang terkawal.
contoh:
Dina ade kaki kan? Allah bagi kaki tu untuk jalan.
Jangan asyik suruh orang lain je.

Kanak-kanak yang suka marah:
Gunakan ayat-ayat yang lucu sehingga membuatkan mereka tersenyum@ketawa.
contoh:
Uyooo.....Ifan ngah marahla...takutnye.....leh bertukar jadi Ultraman...
(pandai-pandaila korang reka)

Kanak-kanak yang pemalu:
Dekati mereka.Ajak mereka bercerita.

Kanak-kanak yang malas:
"Rasuah" mereka.
contoh:
Arinih Acik nak g shopping. Sape nak ikut, ne tolong acik kemas rumah dulu.
(",)

Kanak-kanak yang suka sepah-sepahkan barang:
Ajar mereka cara nak mengemas.
Lakukan aktiviti mengemas bersama-sama mereka.

Kanak-kanak yang tak reti duk diam:
Ajak mereka wat aktiviti yang berfaedah.
contohnya:
ajak mereka main Pop Kuiz-sape dapat jawab,sila angkat tangan.

Kanak-kanak yang suka pecahkan telur ayam(kat dalam reban):
"Kurung" mereka dalam rumah.
Jangan bagi mereka main di luar rumah.
(",)

Miss N ade ramai adik-tak larat nak bilang-tak larat nak layan-
Sape suka adik?
(sila angkat tangan...Miss N angkat kepala)
coz
suka @ tak suka,
Miss N HARUS suka.


Tips di atas just cadangan/idea drp Miss N
maka
Tak semestinya benar dan HARUS salah.
Hehe, Miss N belum bergelar ibu....
Just sharing pengalaman sbg seorang kakak-ma cik-nenek
(",)(">)